مطالب هنری

مطالب هنری

هنر و مطالب مرتبط به آموزش هنر

وضوح تصوير و نور صحيح دو شرط اصلي براي موفقيت عكاس در برداشتن عكس از نظر فني است . عكسي را از نظر فني ميتوان عكس خوب دانست كه محاسبه ي نور آن صحيح انجام بگيرد و تمام جزئيات آن در حد كافي از وضوح برخوردار باشد ضمنا هيچ گونه كج شكلي و ناهنجاري در آن به چشم نخورد .

براي رسيدن به چنين نتيجه اي  داشتن اطلاعات فني در حد معيني ، به قدري كه تا اين جا گفته شد كفايت ميكند و لزومي ندارد كه عكاس كارشناس فيزيك نور و عدسي باشد اساسا رمز همگاني شدن عكاسي در سادگي فن آن است دوربين هاي خودكار جديد حتي بار وظايف مزبور را نيز از دوش عكاس برداشته است اما هر تصويري كه از لحاظ فني صحيح و خوب باشد الزاما عكس جالبي نيست .

عكس خوب با داشتن معني و مفهوم و با برخورداري از محتوا و فرم بايد بتواند توجه بيننده را جلب كند و مدتي معطوف خود نگه دارد .در مورد محتوا ميتوان گفت كه هرچيز، كه هرقدر ساده و كم اهميت هم كه باشد ميتواند موضوعي براي عكاسي باشد زيرا به عكاسان كمك ميكند تا آنچه معمولا از نظر همگان دور است و خود به خود توجهي بر نمي انگيزد ثبت و عرضه كنند .

از لحاظ فرم ، يعني طرز قرار گرفتن خط ها و سطح ها و حجم ها و شكل ها كه در حقيقت هر تصويري از همين اجزا تشكيل ميگردد از اصول و قواعد كمپوزيسيون (تركيب بندي ) ميتوان كمك گرفت . وقتي عكس خوبي را تماشا ميكنيم بلافاصله نظرتان به موضوع آن جلب ميشود .سپس مشاهده ميكنيد كه (1)  عناصر تصوير به كمك طرح و شدت و ضعف رنگ ها با موضوع اصلي ايجاد هماهنگي    كرده اند  (2) هيچ چيزي نيست كه توجه بيننده را از موضوع اصلي منحرف كرده به سوي خود بكشاند .درنتيجه از مجموعه ي تصوير توازن و تعادل احساس ميشود به چنين عكسي ميتوان گفت خوب تركيب يافته است

در ميان اين همه شكل آنچه نظر عكاس را جلب مي كند بي شك چيزي است كه با روح و فكر و سرشت او پيوند دارد زيرا او را وادار  به انتخاب يكي و انصراف از ديگري مي كند در حدي كه مي توان گفت :اين انتخابي است كه مهر شخصيت عكاس برپاي آن نقش بسته است

با چنين تعريف و توصيفي از عكاسي  بايد بگوييم كه اين كار فقط يك عمل ضبط و ثبت ماشيني نيست و صفت خوب را تنها به عكاسي ميتوان اطلاق كنيم كه اولا بتواند موضوع هاي جالب را ببيند و ثانيا پس از ديدن آن را طي يك رشته اعمال شخصي در ضمير خود بپروراند . نتيجه همه اين ها تصويري خواهد بود كه استخراج شده از ميان احساس ها و ادراك هاي عكاسي

ديد چيست ؟

تصوير بايد داراي يك موضوع كاملا نمايان  باشد تا نظر بيننده بلافاصله به آن جلب گردد.اگر چند مركز توجه در يك تصوير وجود داشته باشد نگاه در يك جا متوقف نخواهد شد و در حالي كه ميان چند نقش سرگردان است احساس ناراحتي نخواهد كرد .هنر ديدن نقش اصلي را بازي ميكند و تصميم نهايي را مي گيرد .اين هنر عبارت است از انتخاب موضوع ها و شكل هايي كه بدون از دست دادن خواص خود در موقع تبديل به تصوير ،جاذبه جديدي كسب مي كنند . عكاس هنرمند موضوع هاي را انتخاب ميكند كه پس از كوچك شدن و از دستدادن رنگ هاي خود و تبديل به فضا هاي سياه و سفيد و خاكستري بالاترين قدرت تجسم را دارا باشد .

 

راندي اسميت (عكس سورئاليت مناضر عجيب عكس سياه و سفيد ميباش )

 

 شاهکار های عکاسان معروف جهان (قسمت دوم)

 

ارويت عكاس ‍ژورناليست كه با عكسهاي طعنه اميز و غير متعارف ترديد برانگيز ميباش شاهکار های عکاسان معروف جهان (قسمت دوم)

 

عباس كيارستمي عكس منتخب از فيلم طعم گيلاس

 شاهکار های عکاسان معروف جهان (قسمت دوم)

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مطهری نیا ׀ تاریخ: دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , honnar.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com